af Daniel Bihl
d. 17. feb. 2020
Undersøgelse
Tal lyver ikke - annoncører er for kortsigtede i deres investeringer og benytter ikke den gyldne regel
Henrik Jensen, tidligere nordisk chef for mediebureauet Dentsu Aegis Network og nuværende direktør i sin egen rådgivningsvirksomhed, Brandse & Co, er udkommet med bogen ”Tv virker sgu da stadig! Et opgør med digitale myter”.
Bogen tager udgangspunkt i 50 danske og internationale undersøgelser om annoncering i forskellige medier, og samtlige af dem er kommet under luppen hos Henrik Jensen.
Det perfekte mediemix
I bogen henvises der blandt andet til 60/40-reglen, som de to engelske marketingsforskere Les Binet og Peter Field fra Institute for Practitioners in Marketing, IPA, har udarbejdet.
I alt sin enkelhed siger reglen, at annoncører oplever det bedste afkast ved at bruge 60 % af deres budget på langsigtede investeringer i brandet og den genkendelsesværdi, det skaber på den lange bane. De resterende 40 % skal bruges på taktisk her og nu-annoncering, såsom Facebook-annoncering, Google Ad Words, Google Shopping mv.
Man kan sagtens plukke alle æblerne det første halve år med taktisk Facebook-annoncering, men når det er omme, så står man uden nye frugter på træet. Af samme grund skal man så frøene for fremtiden og samtidig ’skille sig ud fra mængden’. Den langsigtede annoncering vil altså først give afkast efter et halvt til et helt år, hvorimod det taktiske og direkte her og nu-salg kun vil give afkast i den periode, hvor man sætter hårdt ind på det direkte og ’hurtige’ salg.
Tal fra den internationale analysevirksomhed Kantar viser, at 40 % af annoncører primært fokuserer på kortsigtede og direkte salg og stort set ikke på langsigtede medieinvesteringer. Det er et stort problem, da det ifølge Henrik Jensen og hans analyser ikke er den rigtige måde at annoncere på.
Vores konklusion
Brug 60 % af annoncekroner i langsigtede løsninger, hvor brand, logo og jingles kan komme til udtryk overfor målgruppen igennem
vedvarende mediesatsninger.
Brug 40 % af annoncekronerne på Facebook-annoncer og andre taktiske her og nu-salg.
Er du behandler eller indehaver af et sundhedsfremmende tilbud, så bør du stærkt overveje Risskov Mediehus’ info -og henvisningsskærme på apotekerne – se mere her